Bangkok, een heel mooi weerzien! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Peter en Vera - WaarBenJij.nu Bangkok, een heel mooi weerzien! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Peter en Vera - WaarBenJij.nu

Bangkok, een heel mooi weerzien!

Door: Vera en Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter en Vera

31 Oktober 2015 | Thailand, Bangkok

Lieve familie en vrienden,
Even een eerste berichtje uit het Verre Oosten. Woensdagmiddag rond half 3 zetten we voet op Thaise bodem. Peter heeft aardig kunnen slapen in het vliegtuig, maar Vera nauwelijks. We nemen de Skytrain en een taxi naar het hotel. Natuurlijk wil de chauffeur de meter niet aanzetten en is moeizaam te krijgen tot een redelijke prijs. Als we aankomen heeft hij geen wisselgeld, maar dat is pech voor hem, dan moet hij het doen met 10 baht minder. We hebben een leuk hotelletje in een rustige buurt. Er is een binnenplaats met een vijver en heel veel planten en prullaria. Maar goed verzorgd. We zitten vlakbij de backpackers wijk Koh San Road met veel eettentjes. Het is er superdruk en gezellig, maar wel alleen maar westerlingen. We eten een simpele maaltijd en gaan bijtijds terug naar het hotel want we zijn best wel moe.

Donderdag nemen we de boot naar het Koninklijk Paleis met bijbehorende tempel, Wat Phra Kaew. Het is warm (+30 graden) en -gelukkig- bewolkt, maar wel vochtig. Als we aankomen, vertrekken er net heel veel groepen, heel veel Chinezen! Ondanks dat we deze bezienswaardigheid allebei al eens hebben gezien en de verrassing er wel een beetje af is, toch blijft het enorme complex indrukwekkend. In de middag gaan we naar Wat Pho (jaja, tempeldag vandaag), huis van de grootste liggende boeddha in Thailand, 46 meter lang en 15 meter hoog. Maar ook dit is een groot complex met veel gebouwen en stupa's, konisch gevormde monumenten die je overal ziet op tempelcomplexen. Veel pracht, praal en glitter. Soms wel een schrille tegenstelling tot de armoede waarin hier toch veel mensen leven.
Met de boot gaan we weer terug, dat vervoer over de grote rivier Chao Praya is prima. Het krioelt alleen van de boten en bootjes, hoezo stuurboordwal varen....je vaart gewoon daar waar er plek is. En er komen ook nog grote transporten tussendoor, heel langzaam varend want het zijn een aantal zwaar beladen vrachtschepen met een klein sleepbootje ervoor. Maar op een of andere manier gaat het allemaal steeds goed.

Vrijdag de 30e hebben we een fietstocht geboekt. Onder leiding van vrolijke en grappige Jackie en Mr. Peace gaan we 5 uur fietsen en varen. We beginnen in Chinatown en rijden door een wirwar van straatjes en steegjes. Heel herkenbaar van wat we in China hebben gezien. Er wordt in van alles gehandeld, alles wordt gerecycled, maar de mensen wonen wel vaak in optrekjes van een paar vierkante meter. We nemen de veerpont naar de overkant: Thonburi, de nummer 3 hoofdstad van Thailand (Bangkok is nummer 4). Het is er heel rustig in vergelijking met het hectische Bangkok. We bezoeken een tempel, waar we een offer brengen met lotusbloemen, uitleg krijgen over wat boeddhistische gebruiken en 3x de bel luiden voor een veilige trip. Daarna stappen we met fietsen en al op een longtailboot voor een tocht door een van de Khlongs (kanaal). Bangkok e.o. staat bekend als Venetië van het oosten en er is hier inderdaad veel water. Dan zie je hoe mensen leven, in armoe maar ook in wat betere huizen. De verschillen zijn hier vaak heel groot.
Na een uitgebreide lunch gaat het verder over het platteland, over een verhoogd fietspad met veel bochtjes en soms tegenliggers. Dat vind je zelf dus niet. Gelukkig vinden de bewoners langs de route het nog steeds leuk weer zo'n slang van 12 fietsers langs te zien komen. Ze zwaaien, roepen hello of geven een 'high five'. We voeren nog even wat vissen en gaan dan met een longtailboot terug naar het drukke Bangkok. Wat een leuke, bijzondere tocht!

Zaterdag maken we een wandeling door oud-Bangkok. We lopen over een grote amuletmarkt en passeren talloze religieuze winkels met boeddha's in alle soorten en maten en andere attributen voor het geloof. En.....eetstalletjes, overal. De Thai eten altijd lijkt het wel, op iedere straathoek kun je iets lekkers krijgen. We snoepen vooral wat zoete dingen, lekker! We bezoeken nog maar eens een tempel, Wat Suthat, waar een dienst bezig is. Er zijn geen toeristen, alleen Thai, deze tempel ligt kennelijk uit de loop... En we komen ook nog langs Lak Meuang, waar de stadsgeest woont. Daar kun je dus op allerlei manieren bidden en offers brengen en er zijn dus ook heel veel mensen die dat doen.
We gaan terug naar het hotel en willen bij de supermarkt een biertje meenemen, maar helaas het is 4 uur en alcohol mag pas verkocht worden vanaf 5 uur. Bijzondere regel. Maar gelukkig, terwijl we het verslag maken, kunnen we ook in het hotel een biertje krijgen. Komt dus helemaal goed.

Lieve allemaal, toch nog een aardig verslag geworden van 4 dagen. Morgen vliegen we naar Myanmar. Geen idee wanneer we dan weer iets van ons kunnen laten horen, dat is afhankelijk van de beschikbaarheid van stroom en internet. We zullen zien.
Heel veel liefs van Peter en Vera

• 31 Oktober 2015 - 15:06

Linda:

Leuk om jullie belevenissen allemaal weer te lezen. Zo totaal anders dan hier....met 2 katjes waar sem helemaal verzot van is...En hoewel het hier even zonnig is en zeker super lekker zo in de achtertuin uit de wind, is de temperatuur toch wel aangenamer met 22 graden in het zonnetje.
    Hele veel plezier met het vervolg van jullie reis.
    Gr Lin

• 01 November 2015 - 17:05

Sylvia:

Hoi Peter & Vera, wat een mooi reisverslag en vandaag vliegen jullie al weer naar Myanmar (vroeger Birma, toch). Wensen jullie een hele fijne vakantie toe.

• 02 November 2015 - 21:36

Carla:

Heb jullie helemaal geen fijne vakantie gewenst. Hierbij alsnog een hele fijne tijd! Blijf jullie volgen. Spannend en leuk! Liefs, tot volgende keer.

• 03 November 2015 - 22:54

Ada Noorland:

Dag Vera en Peter,
    Wat gaatdetijd toch snel. Intussen zijn jullie in Birma geloof ik. Leuk verhaal over Bangkok en de foto's. Ik herkende er heel veel van. Met images kan ik niets beginnen, het blijft alleen maar laden. Heel veel plezier verder, ik wacht het volgende bericht met belangstelling af.
    Liefs, Ada

• 04 November 2015 - 17:20

Akke:

Wat een leuk verhaal met mooie foto's. Vandaag het voor Mem geprint en ga het vrijdag voorlezen. Tot de volgende keer
    Gr. Akke

• 23 November 2015 - 13:49

Susan Lenzen:

Hoi Vera en Peter

Wat heerlijk om weer zo een mooie reis te mogen maken. Leuk jullie belevenissen te volgen. Ik heb me aangemeld voor jullie verslagen, heb de afgelopen verslagen doorgestuurd gekregen van Liesbeth.
    Geniet ervan!!
    Groetjes Susan